شاید به جرات بتوان گفت خرید یک پرنده آن ھم بوسیله یک شخص مبتدی از نگھداری آن مھمتر و خطیرتر است چراکه در صورت عدم دقت احتمال خرید یک پرنده بیمار وجود دارد که این کار علاوه بر دلسرد کردن فرد، دیگر پرندگان او و ھمچنین گاه خودش را در معرض ابتلا به امراض خطرناک قرار خواھد داد. چراکه بیماری هایی وجود دارد که بین انسان و حیوان مشترک می باشد.

برای اینکه خرید مناسبی داشته باشیم یا باید به ھمراه یک شخص ماھر و متخصص اقدام به این کار کنیم و یا از منابع معتبر و تجربیات دیگران (به علاوه کمی آزمون و خطا) استفاده نماییم؛ به طور قطع و یقین به ھمراه بردن یک شخص ماھر شانس خریدن یک پرنده ایده آل را بسیار بالا می برد اما ھمیشه این کار ممکن نیست پس باید فوت و فن این کار را آموخت تا در صورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد.

نکاتی که در ھنگام خرید باید به آن توجه کرد:

  1. مرغ عشق باید سر حال و شاد باشد و مرتبا جست و خیز کرده و آواز بخواند، البته ساکت و آرام بودن پرنده صرفا به معنای بیمار بودن آن نیست چراکه عموما مرغ عشق ھا در طول روز نیز می خوابند.
  2. پرھای پرنده باید مرتب باشد، مرغ عشق مریض به پرھایش رسیدگی نمی کند و پرھایش کثیف و به ھم ریخته می باشد.
  3. پرھای مخرج (محل دفع فضولات) پرنده باید به صورت کرکھای سفید و تمیز بوده و ھمچنین خود مخرج صورتی رنگ باشد، با فوت کردن به این قسمت می توانید به این قضیه پی برد.
  4. چشمھای پرنده سالم، گرد و براق و سیاه است (البته نژاد آلبینو دارای چشمھایی قرمز است) اگر پرنده در حالت استراحت نباشد، نباید چشمھایش خمار و بی حال باشند.
  5. پاھای مرغ عشق سالم و جوان فلسھای تمیز، نرم و لطیف دارد.
  6. دم پرنده سالم ھمیشه در راستای بدنش می باشد.
  7. مدفوع پرنده نباید حالت آبکی داشته باشد (برای مطلع شدن به کف قفسی که پرنده در آن قرار دارد نگاه کنید).

اگر در ھنگام خرید به این نکات توجه کنید می توانید مطمئن باشید که انتخاب شما صحیح خواھد بود.