جفت کردن و تولید مثل مرغ عشق منطبق بر اصول خاص خود است و اگر اطلاعات لازم در مورد نگهداری مرغ عشق ها را آموخته باشید، تکثیر و جوجه کشی از مرغ عشق ها برایتان بسیار راحت و آسان خواهد بود.

مرغ عشق ها فارغ از تمامی نیازهایشان که شامل تغذیه و آب و محیط و لانه میشود نیازمند یک برنامه خاص زیستی نیز هستند که رعایت این امر میتواند در روند تولید مثل و تکثیر از مرغ عشق ها کمک شایانی نماید. تیمهای تحقیقاتی سالیان متمادی است که در حال جمع آوری اطلاعات کاربردی و پژوهشی بر روی پرندگان زینتی و حیوانات خانگی میباشند و یکی از معدود مرجع هایی اطلاعات عمومی ایرانی این وبلاگ می باشد که توانسته است محتوای عامل المنفعه در مورد پرندگان و حیوانات خانگی در ایران تولید نماید و هم اکنون شما میتوانید نسخه بروز شده سال ۱۳۹۵در مورد جفت کردن و تولید مثل مرغ عشق، را در اینجا مطالعه نمایید، امید داریم ماحصل تلاش وبلاگ برای شما کاربر گرامی عزیز مفید واقع گردد و با رعایت موارد زیر به جوجه های زیبا از مرغ عشق خود دست یابید.

نام علمی: budgerigar

نام تجاری در ایران: مرغ عشق (باجگیر)

مولفه زیستی: فرصت طلب

دمای زیستی: ۱۴تا ۳۵درجه سانتیگراد

تغذیه زیستی: دانه ها و بذر، میوه جات، سبزیجات

فصل تولید مثل: در صورت پایداری تغذیه و دما و وجود آب و رطوبت کافی در تمام فصول

بلوغ تولید مثل: در نژاد های مرغوب ۸ ماهگی و در نژاد های معمولی و ضعیف ۱سالگی تا ۱۵ ماهگی

ابعاد لانه استاندارد: در تمامی لانه های موجود در بازار قابلیت تولید مثل را دارد (البته لانه های تمام چوب طبیعی مزیت بیشتری در تکثیر مرغ عشق ها دارد.)

نکته مهم: مرغ عشق ها برای ترغیب به جفتگیری و تولید مثل باید به بلوغ تولید مثلی رسیده باشند این مسئله رو کاملا بررسی نمایید که ملاک و الویت اول است آنکه از مرغ عشق های جوانی که به تازگی خریداری نمودید انتظار تخمگذاری و تولید مثل داشته باشید یک امر غیر منطقی و غیر قابل توجیح است)

مرغ عشق ها جز معدود طوطی سانانی هستند که زاد و ولد بی حد و اندازه ایی دارند و بر همین مبنا نیز مرگ میرشان در طبیعت نیز بسیار بالا است (این یک تعادل و چرخه زیستی در طبیعت آزاد است) از این رو مرغ عشق ها را در زمان زاد و ولد در دسته پرندگان فرصت طلب تلقی مینمایند. انکه چرا به مرغ عشق ها لقب فرصت طلب داده میشود به زیست آنها مربوط است. باید بدانید در فصول گرم کمتر پرنده ایی زاد ولد دارد و بیشتر پرندگان در این مقطع سال در تلاش گذران تولکی (ذخیره انرژی و بازسازی پرهایشان) میباشند و خود را برای فصول خنک سال آماده سازی میکنند. مرغ عشق ها نیز از این امر مبرا نیستند و هم گام با دیگر پرندگان چرخه زیستی را سپری میکننند و اما با شروع بارش باران و خنک شدن هوا تکاپو و تحرکات بیشتر میشود. تنوع تغذیه ایی گیاهی، میوه ای و بذر ها نویدگر و نوعی القا کننده طبیعی برای آغاز تولید مثل در مرغ عشق ها و هر پرنده دیگری است.

«یک قانون کلی مرجع در تولید مثل تمامی پرندگان فرصت طلب وجود دارد و آن وجود آب کافی، دمای مناسب، تغذیه متنوع و امنیت محیطی است که باعث میشود آنها به تولید مثل روی آورند در صورتی که یکی از موارد فوق برقرار نباشد پرنده از زاد و ولد دوری می جوید.»

آنچه که لازم است هر نگهدارنده ایی در مورد تکثیر از مرغ عشق ها بداند:

ایجاد شرایط پایدار و متناسب با زیست هر نوع حیوان یا پرنده ایی میتواند عامل مهمی در تکثیر و زاد ولد آنها باشد که شامل این موارد میباشد: انتخاب قفس مناسب، انتخاب لانه مناسب، تغذیه متنوع، تنظیم نور محیطی، تثبیت دمایی، تنظیم رطوبت هوا و محیطی آرام و کم تردد و از همه مهم تر صبر و حوصله است.

گاها برخی نگهدارندگان توقع دارند به مجرد خرید هر پرنده ایی، پرنده آنها تخمگذاری نمایند اما این امر یک بارور اشتباه است (پرندگان پس از جابجایی به مدت ۲ هفته تا ۲ ماه زمان نیاز دارند تا بتوانند خود را با محیط جدیدی که بدان منتقل شده اند وقف دهند تا استرس و ترسشان فروکش نماید.) این را نیز یادآور کردیم که پرندگانی که غالبا در بازار عرضه میگردند یا نابلغ هستند و یا جوجه های کال چندماهه تلقی میشوند و زمانی چند ماهه «۶ماه» نیاز است تا بالغ گردند و تعداد محدودی از این پرندگان در زمان عرضه بازار بالغ هستند که از نظر قیمتی نیز متفاوت میباشند که این امر مشخصه خوبی در هنگام خرید جفت مناسب و بالغ تلقی میگردند.

«تکثیر از مرغ عشق نیاز به زمان، صبر، رسیدگی و علاقه بسیار دارد هرچه با دقت مراحل را پیش ببرید موفقیت شما بیشتر است»

قفس مناسب در تکثیر مرغ عشق:

تهیه یک قفس مناسب با فضای کافی در تکثیر مرغ عشق ها محاسن بسیاری دارد و موجب تکثیر موفق تری از این طوطی سانان ریز جسته میگردد. حداقل ترین سایز قفس در تکثیر مرغ عشق (رسمی یا هلندی) طول ۵۰ است و بهترین آنها طول ۸۰ سانتی متر تا ۱متر است که بستگی به فضای نگهداری و وسع مالی میتوانید تهیه نمایید. هرچه قفس بزرگتر باشد پرنده آزادی عمل بیشتری دارد و به همان نسبت نیز پس از تولد جوجه ها دچار کمبود فضا نخواهند بود.

جادانه ای مناسب در تکثیر مرغ عشق:

در زمان تکثیر از مرغ عشق ها مصرف دانه نیز افزایش می یابد که نیاز است از جا دانه ایی سایز بزرگ استفاده نمود و یا از دو یا چند ظرف مجزای جادانه ایی استفاده نمود.

جا آبی مناسب برای مرغ عشق ها:

مرغ عشق ها نیز همانند دیگر طوطی سانان آب کمی مصرف دارند اما این امر ملاک بر عدم استفاده آب توسط آنها نیست انتخاب یک جاآبی مناسب میتواند در زمان تولید مثلشان کاملا کاربردی باشد چرا که در زمان رشد جوجه ها مرغ عشق ها مصرف آبی چند برابر را دارند.

بهترین جای آبی برای مرغ عشق ها از نوع استوانه ایی سایز بزرگ و یا متوسط باشد که براحتی قابلیت تامین و تعویض آب را بدونه وارد نمودن استرس به پرندگان می دهد. در صورتی که شما از جا آبی های کوچک استفاده می نمایید در فصل تولید مثل میتوانید از یک جا آبی دیگر نیز در کنار جا آبی قبلی خود نیز استفاده نمایید

«مهم است که در زمان تولید مثل مرغ عشق ها آب به صورت روزانه تعویض گردد و در اختیار پرنده قرار گیرد تا از انتقال بیماری های باکتریایی جلوگیری بعمل آید»

ترکیب دانه ایی مناسب در تکثیر مرغ عشق:

برخی ترکیبات دانه ایی میتواند محرک خوبی در تولید مثل پرندگان باشد در صورتی که به قاعده و به نحو صحیح آنها را در اختیار پرندگان بگذارید تکثیر موفقی را پیش رو خواهید داشت. ارزن بعنوان جیره دانه ایی ثابت و تغذیه ایی مرغ عشق ها محسوب میگردد و باید به صورت مجزا در جا دانه ایی ارائه گردد. دانه کتان جیره مفید و مکملی در تکثیر طوطی سانان و مخصوصا مرغ عشق ها تلقی میشود این دانه را نیز به صورت مجزا در ایام تکثیر در اختیارشان بگذارید کافشه نیز همانند دانه کتان در تکثیر از مرغ عشق کاربرد دارد البته نباید نسبت به ارائه این دانه افراط نمود ارائه مقدار کمی از آن یک محرک عالی محسوب میشود.

هفت تخم قناری که ترکیبی متنوع از چندین دانه میباشد نیز در تحریک مرغ عشق ها برای تولید مثل کاربرد دارد البته باید بدانید نیاز به ارائه مداوم این ترکیب دانه ایی نمیباشد و از این ترکیب دانه ایی برای تحریک و تنوع تغذیه استفاده میشود و چند هفته قبل از جفتگیری میتوان آن را در اختیار مرغ عشق ها قرار داد. توجه نمایید در حد کم و هر چند روز یکبار داده شود.

ویتامین کاربردی در زمان تکثیر مرغ عشق ها:

ویتامین ها نقش بسزایی در تکثیر و تولید مثل پرندگان دارند و استفاده صحیح و به موقع از ویتامین ها میتواند عاملی بر سلامت ماندن پرنده مولد و نطفه پذیری تخم ها و جوجه های حاصله باشد. مولتی ویتامین مخصوص پرندگان یک نوع ترکیب عالی ویتامینی است که مرغ عشق برای تولید مثل بدان نیاز دارند. ارائه مستمر مولتی ویتامین در زمان تکثیر تا آخرین تخمگذاری لازم میباشد به ازای هر ۱۰۰سی آب ۴ قطره به آب افزوده گردد و هر روز محلول تعویض و دوباره اماده سازی گردد.

لانه مناسب مرغ عشق

لانه مرغ عشق خود نکته اصلی در جوجه کشی است. درست است که خیلی ها میگویند لانه چوبی معایب دارد اما با بررسی های تیمها تحقیقاتی، در طول تحقیق در مورد مرغ عشق ها به این نتییجه رسیده اند که لانه چوبی برای جوجه کشی از مرغ عشق، ایده ال ترین، بهترن و مناسب ترین لانه، نسبت به سایر لانه های موجود است که دلایل آن را در چند سطر جهت دانستن شما عرض می نماییم. مرغ عشق ها بر حسب ذات زیستی خود اقدام به لانه گزینی در درختان میکنند، درختانی که دارای چوب نرم و همچنین معطر هستند از این خصلت درختان در جهت دور کردن حشرات ریز موزی بهر می برند. مرغ عشق ماده قبل از لانه گزینی با منقار خود استقامت محل لانه را برآورد میکنند و در صورت عیبدار بودن لانه مکان دیگری را انتخاب میکنند (که این امر نیز توسط تیم تحقیقاتی با ساخت و در اختیار گذاشتن لانه های متفاوت از جنس چوب های متنوع با ضخامت های کم و زیاد و در بررسی از چند جفت مرغ عشق به اثبات رسیده است که نوع چوب لانه و همچنین ضخامت لانه برای مرغ عشق ها برای تولید مثل وجوجه دار شدن مهم است.)

مرغ عشق ماده در امر تست و تشخیص لانه سرآمد و متخصص است او با منقار خود چند جهت از لانه را میتراشد تا از ضخامت و امنیت دیواره های لانه و همچنین وجود حشرات ریز در لای چوب اطمینان حاصل نماید و پس از بررسی کامل اقدام به جفتگیری و تخمگذاری و خوابیدن بر روی تخم های درون لانه میکند. پس اگر لانه مطلوب برای این کار را از جنس چوب تهیه میکنید به یاد داشته باشید ضخامت چوب باید بین یک تا دو سانت باشد و همچنین دسترسی کامل جهت تمیز نمودن لانه را دارا باشد تا در دوران پرورش جوجه مرغ عشق ها دچار مشکل نظافت داخلی لانه نشوید. (استفاده از لانه های ساخته شده از فیبر چوبی به لحاظ دارا بودن مواد شیمیایی در فرآیند تولیدشان برای مرغ عشق ها و گروه طوطی سانان توصیه نمیگردد و کاملا خطر افرین هستند)

تمام مراحلی که قبل از جفت کردن مرغ عشق پیش نیاز بود را آموختیم حال به روش ترغیب غزیضه در مرغ عشق می پردازیم که بر گرفته از روش تولید مثل مرغ عشق ها در طبیعت است.

مرغ عشق ها در محیط طبیعی و آزاد زادگاه خود زمانی اقدام به جفتگیری میکنند که آب کافی وجود داشته باشد رطوبت و دمای هوا در حد ۱۴تا۱۹درجه باشد و غذا شامل هر دانه ای که هست در حد وفور در اختیارشان باشد تا با مشکل تغذیه جوجه ها مواجه نگردند. یکی محرک های که بر اثر تاثیرات دمای هوا که آن را به طور غریضی حس میکنند و در مهد و زادگاه آن ها زیاد است اکالیپتوس است. درختی که از برگ آن ما ایرانی ها برای بخور و ضد عفونی کردن محیط خانه نیز استفاده میکنیم و نکته کاربردی در تولید مثل مرغ عشق ها همینجاست. ما پس از بررسی محیط زندگی مرغ عشق ها در استرالیا و نحوه لانه گزینی انها به نکته های بر خوردیم که درخور تامل بود و آن اینکه مرغ عشق ها زمانی که رطوبت و باراندگی زیاد است در درختان اکالیپتوس لانه گزینی میکنند که این نشان از خاصیت شگرف این درخت است. درخت اکالیپتوس درختی چوب نرم و با استقامت و انعطاف بالابا، خاصیت دور کنند حشرات موذی و همچنین ضد عفونی کننده محیط است و بخاطر برگ های معطرش با انتشار بو، در محیط و اطراف لانه، پرنده را از شامه شکارچیان دور نگه میدارد. که این خود یک نوع استتار کاملا تخصصی در طبیعت زیستی مرغ عشق ها است و همچنین اکالیپتوس سیستم تنفسی مرغ عشق را در طول زمان تخم گذار تاجوجه پرورانی تقویت میکند و این امر زمانی محقق میگردد که رطوبت و گرمای هوا در حد مطلوب باشد تا عطر آن تمام محیط اطراف لانه پرنده را محصور نماید. حال تیمهای تحقیقاتی با تحقیق کامل و پی بردن به اصلیت این موضوع با فراهم آوردن بستر مورد نیاز مرغ عشق ها و همچنین ایجاد رطوب سازی همراه با بخوراکالیپتوس به مدت ۱ هفته در محیط تکثیرگاهی مرغ عشق ها، آنها را ترغیب به تولید مثل نموده و پس از چند روز تمامی مرغ عشق ها اقدام به جفتگیری و تخم گذاری نمودند.

نکته کاربردی: ما پس از امتحان از انواع اسانس، عصاره و بخور های موجود در بازار ایران بهترین مارک آن را نه صرفاً برای تبلیغ محصول شرکت فوق، بلکه بخاطر بازده و نوع ترکیب آن شرکت استفاده از خوشبو کننده و عصاره اکالیپتوس با مارک (دپی) را برای بازده نتیجه مطلوبتر توصیه مینماییم. بی شک خودتان پی برتاکید حرف ما از استفاده این مارک را در نتیجه از تکثیر مرغ عشق هایتان خواهید برد)

روش بخور اکالیپتوس در محل جوجه کشی مرغ عشق یکی از آسان ترین و با کار آمدترین و همچنین ارزان ترین روش در ترغیب به تولید مثل و جوجه کشی از مرغ عشق ها است و مراکز تکثیر مرغ عشق نیز میتوانند از این روش با اطمینان خاطر استفاده کنند و بازده تولید مثل در تکثیر مرغ عشق را افزایش دهند و از تلفات تا حدود خیلی زیادی جلوگیری کنند و آن را به صفر برسانند.

شما کاربر گرامی در صور رعایت درست تمامی موارد گفته شده حتما شاهد تولید مثل مرغ عشق های خود خواهید بود.

نکته: مدت زمان مصرف از بخور اکالیپتوس برای ترغیب و آماده سازی مرغ عشق ها ۱هفته و روزی ۱بار بمدت ۵ دقیقه است به نحوی که بوی اکالیپتوس در محیط قابل استشمام باشد. پس از تخم گذاری دادن بخور به صورت ۳روز دیگر ادامه یابد و بعد گذشت مدت ۱۸ تا ۲۳ روز نظاره گر تولد جوجه مرغ عشق ها خود باشید.

نکته مهم: بیاد داشته باشید که پس از اینکه جوجه ها متولد شدند و بال و پر گرفتن از بخور دیگر استفاده نکنید چرا که باعث تحریک جنس نر مرغ عشق میشود و به دلیل اینکه مرغ عشق ماده در حال پروراندن جوجه هایش میباشد به نزاع و جنگ با مرغ عشق نر می پردازد. در بیشتر مشاهدات مرغ عشق نر در این دعوا و نزاعها توسط مرغ عشق ماده کشته شده اند. پس در صور مشاهده هرگونه نزاع شدید بین مرغ عشق ها سریعا مرغ عشق نر را به قفس دیگری انتقال دهید و ماده مرغ عشق را به همراه جوجه هایش در قفس به تنهایی نگهداری نمایید و دیگر نگران چیزی نباشید فقط یادتان باشد که نصف سفیده یک تخم مرغ را بدونه زرده آن در هر روز جهت تغذیه جوجه ها تا زمان بزرگ شدن و خارج شدن از لانه در اختیار ماده مرغ عشق قرار دهید.

در حفظ و نگهداری منابع طبیعی، محیط زیست و جانوری در راستای ارتقا زندگی بهتر برای همه مخلوقات خدا دلسوزانه کوشا و سخاوتمند باشید.

برگرفته از وب سایت www.6019.ir

ویرایش و تصحیح توسط وبلاگ budgerigar.blog.ir