مرغ عشق در حالت کلی می توان به ۲ گروه هلندی وساده تقسیم کرد که نژاد هلندی آن دو برابر بزرگتر از نژاد معمولی آن است که معمولاً درکشورانگلستان نگهداری شده و در ایران هم موجود است و مرغ عشق اهلی، اندکی از همنوعان وحشی خود بزرگتر است. طول بدن این پرنده بین ۱۶ تا ۲۰ سانتیمتر می باشد. عمر انواع وحشی آن ۱۰ تا ۱۴ سال و عمر نوع اهلی آن اغلب کمتر از ۵ سال است. البته در میان مرغ عشقهای اهلی گاه عمر ۱۱ ساله نیز مشاهده شده است.

رنگ طبیعی این حیوان سبز چمنی می باشد انتهای پشت ٬سینه و شکم سبز می باشد. پشت سر٬ بالای شانه و روی بالها زرد همراه با خطهای سیاهی به صورت موجی می باشد. دو پر بزرگ از میان دمش بیرون آمده که آبی تیره اند. پرهای دم سبز بوده و دارای نوار زردی می باشد. صورت مرغ عشق تا گلو زرد روشن است و در انتهای صورتش لکه های بنفشی که ریش نامیده می شود وجود دارد. پلکها بسیار نازک هستند و از سمت پاین به بالا جمع می شوند. نوکش مانند طوطی سانان است و نوک پایینی کوچکتر از بالایی می باشد.

صحبت کردن

با وجودی که از نظر بسیاری از کارشناسان، مرغ عشق توان تشخیص و گفتگو را ندارد، یک مرغ عشق با مراقبت خاص، توانایی تکلم با زبان گیلکی را یافت.

از ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد